Розробки уроків

Тема : «Розмноження, його види. Нестатеве розмноження»
Мета:
ü освітні: актуалізувати знання про форми розмноження живих організмів;
ü розвивальні: використання вміння робити висновки про значення нестатевого розмноження для існування виду;
ü виховні: використовувати теоретичні знання у повсякденному житті.
Тип уроку: вивчення нового матеріалу.
Обладнання: комп'ютер, презентація, підручник, лото.
Очікувані результати: учні мають називати способи розмноження організмів; учні мають наводити приклади вегетативного розмноження у тварин і рослин; учні мають пояснювати біологічне значення нестатевого розмноження.
Хід уроку
І. Організаційний момент.  
ІІ. Актуалізація опорних знань та чуттєвого досвіду учнів. 
На попередніх уроках ви вивчали будову рослинного організму, процеси , що забезпечують його існування. Давайте з вами пригадаємо, які основні ознаки притаманні живих організмам. (Живлення, дихання, ріст і розвиток, виділення, подразливість, розмноження)
Постановка проблемного питання.
2 слайд.  Це процес, за допомогою якого Життя примудряється обвести навколо пальця Час       ( К. Р. Паустовський)
Життя на Землі існує скрізь: у лісах,степах,пустелях,в океанах і прісних водоймах,на високих горах і в ґрунті. Світ рослин і тварин насамперед вражає своєю різноманітністю.
Як ви думаєте, який із основних процесів життєдіяльності забезпечує їхнє існування на Землі? (здатність до розмноження)
Яку тему сьогодні ми будемо вивчати на уроці?
Тема уроку.
3 слайд. - Розмноження, його види. Нестатеве розмноження.
4  слайд мета уроку.
Які асоціації виникають у вас щодо словосполучення «нестатеве розмноження»?
5 слайд.  Розмноження – відтворення собі подібних.
Його особливість полягає в тому, що в процесі нестатевого розмноження бере участь лише материнський організм, а не особини різної статі. В певну пору розмножуються рослини, тварини, гриби, бактерії. Це один з найскладніших процесів життєдіяльності, завдяки якому, нитка життя не переривається.
Сьогодні ми поговоримо про різні види розмноження у природі.....
6 слайд. Відеоролик:
Уривок з фільму «Шостий день»
Що сталося?
- створені клони людини й собаки.
7 слайд. Англійському вченому Гердону в 1962р. вперше вдалося отримати клон хребетного тварини – жаби. Він використовував клітини кишечника земноводного.
8 слайд. Доллі, яка з'явилася на світ 5 грудня 1996 року, стала найвідомішою вівцею в історії науки, зробивши на світ 6 здорових ягнят. Вона прожила 6,5 років і була приспана з-за інфекції легенів і артриту 14 лютого 2003 року. А вже 9 квітня того ж року опудало Доллі було виставлено в Единбурзькому королівському музеї.
9 слайд. відео
10 слайд. Вчені мріють клонувати динозаврів та інших вимерлих тварин. Професор Кіотського університету Акани Ірітані упевнений, що вже в найближчі роки він зуміє клонувати мамонта з заморожених останки доісторичної тварини
З допомогою репродуктивного клонування вдається зберігати рідкісні види тварин.
11 слайд. Клонування сьогодні – це дуже делікатна тема, особливо, якщо це стосується людини.
Що таке клон?
- Клон - генетично ідентичне потомство, отримане від однієї особини в результаті того або іншого способу нестатевого розмноження.
12 слайд. Клонування - штучний спосіб нестатевого розмноження.
Проблемне питання: чи можуть в природі природним шляхом з'явитися клони організмів?
- щоб відповісти на це питання, спочатку згадаємо способи розмноження.
ІІІ. Вивчення нового матеріалу.
13 слайд.
У природі існує багато способів розмноження, але всі їх можна об'єднати у два основних типи:
                       Розмноження

Процес, під час якого новий організм розвивається в результаті злиття двох статевих клітин, утворених різними батьками
 
Процес відтворення організмів, у якому бере участь тільки один із батьків
 
             нестатеве                 статеве




14 слайд. Форми нестатевого розмноження організмів
Розглянемо детальніше особливості нестатевого розмноження:
Найбільш проста форма нестатевого розмноження – поділ.
15 слайд. Мітотичний поділ (бінарне поділ )
- Це коли батьківське тіло розщеплюється на дві однакові частини. (як клони) Анімація – поділ амеби
Анімація – поділ інфузорії
- І ми подивимося на прикладі амеби, як же відбувається процес?...(діленням)
- Процес ділення починається з ядра, воно витягується, приймає довгасту форму.
Поздовжній розподіл інфузорії
- Потім? (розділяється навпіл)
- Потім що відбувається? (з'являється джгутик)
- Подивіться вони однакові?
(Вони абсолютно однакові і схожі один на одного).
- Хто ще розмножується таким способом?  ст. 6 мал. № 1 в підручнику.
16 слайд. Мітотичний поділ (бінарне поділ )
Так розмножуються бактерії, багато найпростіші (амеба, эвглена), одноклітинні водорості.
- утворюються клони
17 слайд. Що об'єднує ці малюнки? (капелюшні гриби, пліснява на хлібі, цвіль на полуниці)
Що спільного між цими малюнками?
- Це гриби.
- Чим розмножуються? (спорами і грибницею)
18 слайд. Споруляція (спороутворення)
«Споруляція» - відбувається за допомогою спеціальних клітин – спорами, що утворюються в материнському організмі.
Анімація спороутворення мукора
Спори – це особливий тип клітини з дуже щільними оболонками. Коли вони дозрівають, то висипаються з-під капелюшки і розлітаються, деякі падають поруч.
Спори можуть тривалий час знаходитися в стані спокою, не проростати, перечікувати холод, спеку і засуху, а коли настають сприятливі умови, вони проростають, діляться і з них утворюються нові особини.
19 слайд. Споруляція (спороутворення)
Так розмножуються деякі гриби, безліч рослин, мохи, водорості, папороті.
У багатоклітинних рослин – таких, як багатоклітинні водорості, мохи, папороті, вищі гриби, спори утворюються вспеціальних органах – спорангиях.
20 слайд. Множинне поділом (шизогонія)
 «Шизогонія» - це коли  материнська клітина розпадається на велику кількість більш або менш однакових дочірніх клітин.
21 слайд. Поліембріонія (однояйцеві близнюки) - процес розвитку кількох зародків з однієї заплідненої яйцеклітини. Оля и Таня Арнтгольц
22 слайд. Що знаходиться в чорному ящику?
відеоролик «Дріжджі»
Після перегляду відеоролика (без звуку), діти дають відповідь
- Дріжджі
23 слайд. відеоролик «Брунькування дріжджів» ст.7 мал. № 3
24 слайд.відеоролик «Брунькування гідри»
25 слайд. Брунькування – на тілі дорослої особини утворюється випинання – брунька, з якої потім і формується нова особина.
У кого зустрічається такий спосіб розмноження? наведіть приклади (розмножуються брунькуванням: дріжджі, гідра, бриофиллум, каланхое).
26 слайд. Фрагментація (Регенерація)
Коли ми копає землю, то іноді випадково розрізаємо дощових черв'яків лопатою. Що станеться хробаком, якщо його розрізати на 2 частини?.
Регенерація - здатність живих організмів згодом відновлювати пошкоджені тканини, а іноді й цілі втрачені органи.
Так розмножуються гідри, плоскі черви, морські зірки.
27 слайд.анімація «Вегетативне розмноження» ст.8 мал. № 5
- Відтворення особин з частин материнської рослини (кореня, стебла, листків, бульби, цибулини)
- Порівняйте способи розмноження: фрагментацію і вегетативне розмноження.
ІІІ. Закріплення нового матеріалу
28 слайд. Лото
Учням роздаються картки лото (знайдіть відповідність малюнків і форми нестатевого розмноження)
29 слайд. заповнити на інтерактивній дошці таблицю «Види нестатевого розмноження»
30 слайд. У чому перевага нестатевого розмноження перед статевим?
- швидкий ріст, розвиток.
- зберігає властивості материнського організму
- не треба знаходити партнера
ІV. Узагальнення та систематизація знань
Чи можуть в природі природним шляхом з'явитися клони організмів?
- нестатеве розмноження у природі призводить до того, що з'являється потомство ідентично батьківської особини – його клон.
31 слайд. Клонування людини – етичні аспекти
Учень виступає з доповідю «За і проти клонування людини».
32 слайд.
Розмноження – це властивість, притаманна всім живим організмам
У чому біологічне значення розмноження?
- Розмноження – єдиний шлях до безсмертя, саме в розмноженні полягає сенс життя будь-якого організму, і, отже, до цього процесу слід ставитися з великим трепетом і повагою.
V. Домашнє завдання
33 слайд. Домашнє завдання:
Прочитати § 1,відповісти на запитання параграфу.



Немає коментарів:

Дописати коментар