№
уроку
|
Тема заняття
|
Хімічний
експеримент
|
Повторення питань курсу хімії основної
школи (2 год)
|
||
1.
|
Найважливіші
класи неорганічних сполук.
|
|
2.
|
Періодичний
закон і періодична система хімічних елементів Д.І. Мендєлєєва. Будова атома і
види хімічного зв’язку.
|
|
Учень (учениця)
називає класи неорганічних сполук; види хімічного
зв’язку;
характеризує властивості представників основних класів
неорганічних сполук; будову атома; види хімічного зв’язку;
складає рівняння реакцій, у тому
числі в йонній формі.
|
Тема
1. Неметалічні елементи та їхні сполуки (17 год)
3.
|
Загальна
характеристика неметалічних елементів. Неметали як прості речовини.
|
Л.д. №1
Ознайомлення зі зразками простих речовин - неметалів.
|
4.
|
Явище
алотропії, алотропні видозміни Оксигену й Карбону.
|
|
5.
|
Значення
озонового шару для життя організмів на Землі.
|
|
6.
|
Поширеність
неметалічних елементів у природі, застосування неметалів.
|
|
7.
|
Поняття
про адсорбцію.
|
|
8.
|
Основні
фізичні та хімічні властивості неметалів. Сполуки неметалічних елементів із
Гідрогеном.
|
|
9.
|
Склад,
фізичні властивості, добування в лабораторії амоніаку й гідроген хлориду.
|
Дем.
Добування амоніаку і розчинення його у воді («фонтан»), випробування розчину
фенолфталеїном.
|
10.
|
Взаємодія
амоніаку та гідроген хлориду з водою. Солі амонію. Якісна реакція на йони
амонію та хлорид-іони.
|
Дем.
Утворення амоній хлориду з амоніаку і гідроген хлориду.
Якісна
реакція на йони амонію.
Якісна
реакція на хлорид-іони.
Л.д.№2
Виявлення хлорид – іонів у розчині.
Л.д. №3
Виявлення йонів амонію в розчині.
|
11.
|
Оксиди
неметалічних елементів. Кислотний характер оксидів і гідратів оксидів
неметалічних елементів.
|
Дем.
Спалювання сірки і доведення кислотного характеру утвореного оксиду.
Дем.Гідратація
фосфор (V) оксиду та карбон (ІV) оксиду, випробування розчинів індикатором.
|
12.
|
Сульфатна
кислота й сульфати. Найважливіші природні сульфати, якісна реакція на сульфат
– іони. Застосування сульфатної кислоти й сульфатів.
|
Дем.
Виділення теплоти під час розчинення у воді концентрованої сульфатної
кислоти.
Дем.
Водовідбірні властивості концентрованої сульфатної кислоти (дія на
цукор і папір)
Дем..
Якісна реакція на сульфат-іони. Л.д№4 Ознайомлення зі зразками
природних сполук Сульфуру.
Л.д.№5
Виявлення сульфат – іонів у розчині.
|
13.
|
Нітратна
кислота і нітрати, їх поширеність у природі. Проблема вмісту нітратів у
харчових продуктах.
|
Л.д.№6
Ознайомлення зі зразками нітратів та солей амонію.
|
14.
|
Загальні
відомості про мінеральні добрива. Раціональне використання добрив та
проблеми охорони природи від забруднення продуктами та відходами хімічних
виробництв. Роль хімії у розв’язуванні продовольчої проблеми.
|
Л.д.№7
Ознайомлення із зразками мінеральних добрив.
|
15.
|
Карбонатна
кислота. Солі карбонатної кислоти, їх поширеність у природі та застосування.
Принцип дії вогнегасника. Якісна реакція на карбонат-іони.
|
Дем.
Добування вуглекислого газу та його перетворення на кальцій карбонат і
кальцій гідрогенкарбонат.
Л.д.№8
Дослідження властивостей карбонатів.
|
16.
|
Контрольна
робота з теми «Неметали та їх сполуки»
|
|
17.
|
Добування
вуглекислого газу. Взаємоперетворення карбонатів і гідроген карбонатів.
|
Практична
робота №1
|
18.
|
Будівельні
матеріали: скло, цемент, бетон, їх використання. Колообіг Оксигену,
Нітрогену, Карбону в природі.
|
|
19.
|
Узагальнення
та систематизація знань з теми «Неметалічні елементи і їхні сполуки»
|
|
Учень (учениця)
називає прості
речовини неметалічних елементів, їхні сполуки за сучасною українською
номенклатурою; прості речовини Оксигену і Карбону; основні природні сполуки
неметалічних елементів;
наводить приклади: мінеральних добрив; будівельних матеріалів;
описує: роботу вогнегасника;
складає формули сполук неметалічних елементів з
Гідрогеном, Оксигеном; хлоридів, сульфатів, нітратів, карбонатів,
солей амонію; рівняння реакцій, що характеризують основні хімічні
властивості неметалічних елементів та їх сполук;
характеризує: неметалічні елементи за їх місцем
у періодичній системі та будовою атомів; фізичні та хімічні властивості
неметалів, сульфур (ІV) оксиду, сульфур (VІ) оксиду, нітроген (ІV)
оксиду, карбон (ІІ) оксиду, карбон (ІV) оксиду, сульфатної, нітратної,
карбонатної кислот; практичне значення неметалів та сполук неметалічних
елементів, адсорбції;
пояснює колообіг Оксигену, Нітрогену, Карбону,
біологічне значення цих елементів; суть парникового ефекту, адсорбції,
алотропії, причини кислотних дощів;
порівнює взаємодію амоніаку і гідроген хлориду з водою;
експериментально визначає кислоти, вуглекислий газ,
йон амонію, хлорид-іон, сульфат-іон, карбонат-іон. нітрат-іон;
обґрунтовує застосування сполук неметалічних елементів
їхніми властивостями, роль азотних і фосфорних добрив як джерела мінерального
живлення рослин;
оцінює вплив нітратів та чадного газу на
здоров’я людини; значення виробництва та раціонального використання
добрив для розв’язування продовольчої проблеми;
висловлює судження про вплив сполук Карбону, Сульфуру та
Нітрогену на навколишнє середовище; про роль озонового шару в атмосфері;
робить висновок про зумовленість властивостей
неметалічних елементів та їхніх сполук будовою атомів; про важливість охорони
довкілля від забруднення продуктами та відходами хімічних виробництв;
дотримується правил безпечного поводження з
неметалами та сполуками неметалічних елементів під чс виконання хімічних
дослідів.
|
Тема 2. Металічні елементи та їхні сполуки
( 13 год)
20.
|
Загальна
характеристика металічних елементів за їх положенням у періодичній
системі та будовою атомів.
|
|
21.
|
Метали –
прості речовини. Металічний зв'язок, металічні кристалічні гратки.
|
Дем.
Моделі кристалічних ґраток металів.
Л.д. №9
Ознайомлення зі зразками металів.
|
22.
|
Загальні
фізичні властивості металів. Поширеність металічних елементів у природі.
|
|
23.
|
Загальні
хімічні властивості металів. Корозія металів, захист від корозії
|
Дем.
Наслідки корозії металів та способи захисту металів від корозії.
|
24.
|
Лужні,
лужноземельні елементи та Магній. Фізичні та хімічні властивості простих
речовин, основний характер їх оксидів та гідроксидів, біологічна
роль елементів.
|
Дем.
Взаємодія натрію і кальцію з водою.
Дем.
Взаємодія кальцій оксиду з водою.
Л.д.№10
Ознайомлення зі зразками сполук Натрію і Калію. Л.д.№10
Ознайомлення зі зразками сполук Кальцію, Магнію.
|
25.
|
Поняття
про твердість води (постійну, тимчасову) та способи її усунення (зменшення).
|
Дем.
Усунення твердості води.
Л.д. №12
Усунення накипу з поверхні побутових приладів.
|
26.
|
Алюміній
як хімічний елемент і проста речовина. Фізичні та хімічні властивості
алюмінію.
|
|
27.
|
Амфотерні
властивості алюміній оксиду й алюміній гідроксиду.
|
Л.д.№13
Добування алюміній гідроксиду і доведення його амфотерності.
|
28.
|
Ферум як
представник металічних елементів побічних підгруп. Фізичні та хімічні
властивості заліза, сполуки Феруму (ІІ) і Феруму (ІІІ).
|
Дем.
Зразки сполук Феруму (ІІ) і Феруму (ІІІ).
Дем.
Взаємодія заліза з розчинами хлоридної, сульфатної та нітратної кислот.
Л.д.№14
Добування ферум (ІІ) гідроксиду і ферум (ІІІ) гідроксиду реакцією
обміну.
|
29.
|
Металічні
руди. Загальні методи добування металів. Метали і сплави в сучасній техніці.
|
Л.д. №15
Ознайомлення зі зразками сплавів металів.
|
30.
|
Застосування
алюмінію, заліза та їхніх сплавів. Розвиток металургійного виробництва в
Україні.
|
|
31.
|
Розв’язування
експериментальних задач.
|
Практична
робота №2
|
32.
|
Охорона
навколишнього середовища під час виробництва й застосування металів.
|
|
33.
|
Контрольна
робота № 2 з теми «Металічні елементи та їхні сполуки»
|
|
34.
|
Значення
неорганічних сполук у природі, техніці й житті.
|
|
35.
|
Узагальнення
та систематизація знань з курсу хімії 10 класу
|
|
Учень (учениця)
називає сполуки металічних елементів за сучасною
українською номенклатурою; основні металічні руди, їх родовища та
металургійні виробництва в Україні;
наводить приклади сплавів алюмінію та заліза;
описує поширеність та загальні методи добування металів;
явище корозії;
складає формули оксидів і гідроксидів Натрію, Калію,
Кальцію, Магнію, Алюмінію, Феруму; рівняння реакцій, що характеризують
основні хімічні властивості лужних, лужноземельних металів, магнію, алюмінію,
заліза;
характеризує металічні елементи за їх місцем у
періодичній системі та будовою атома; фізичні та хімічні властивості
лужних, лужноземельних металів, магнію, алюмінію, заліза;
пояснює утворення металічного хімічного зв’язку;
обґрунтовує причини твердості води та способи її усунення;
застосування металів і сплавів, роль калійних добрив; необхідність
запобігання корозії металів, охорони середовища у металургійному виробництві;
оцінює значення металургії в суспільному господарстві
України;
висловлює судження про біологічну роль металічних
елементів, у тому числі радіоактивних – Стронцію та Цезію; про значення
твердості води у промисловості та побуті, наслідки корозії металів;
робить висновок про зумовленість властивостей
металів будовою їх атомів; про важливість охорони довкілля від забруднення продуктами
та відходами хімічних виробництв.
дотримується правил техніки безпеки під час
виконання хімічних дослідів.
|
Немає коментарів:
Дописати коментар