Методична скарбничка

Науково- методична проблема

Формування ключових компетенцій 

на уроках біології та хімії

 Актуальність даного дослідження полягає в, тому що зміни життя в сучасному світі вимагають і змін мети та призначення сучасної освіти. Знижується функціональна значущість і привабливість традиційної організації навчання, передача «готових» знань від викладача  до слухача перестає бути основним завданням навчального процесу.

Сьогодні, як ніколи раніше, перед нами стає проблема виховання свідомої людини, з достатньо сформованими компетентностями, які дають їй змогу успішно виконувати будь-які життєві та соціальні ролі, бути творцем свого життя, активно інтегруватися в українське та європейське суспільство.

Важливо викликати інтерес до навчальної теми, перетворювати  аудиторію пасивних спостерігачів на активних учасників заняття, навчити способів  практичного застосування отриманої інформації у повсякденному житті. Реалізувати зазначені завдання покликана інтерактивна модель навчання.

Основні завдання:

ü Формування вмінь здобувачів освіти установлювати гармонійні стосунки з природою на основі поваги до життя як найвищої цінності, до всього живого, як унікальної частини біосфери.

ü Оволодіння вміннями самостійного вивчення основних біологічних понять, законів, біологічних закономірностей; уміннями спостерігати, досліджувати й пояснювати явища природи.

ü Використання теоретичних знань з метою професійного самовизначення у прикладних сферах людської діяльності (медицина, сільське господарство, біотехнологія, педагогіка).

ü Розвиток розумових здібностей та якостей особистості (теоретичного стилю мислення, пізнавального інтересу, уяви, уваги, пам’яті), прагнення до самоосвіти.

ü Формування емоційно-цілісного ставлення до природи, до себе, до людей.

 Компетентність – це оволодіння знаннями й досвідом настільки, що вони дозволяють судити про що-небудь та висловлювати свою думку. Це також поінформованість у певній галузі, з певного питання; авторитетність.

Бути компетентним - означає мобілізувати в конкретній ситуації отримані знання і досвід, тобто компетентність одночасно тісно поєднує мобілізацію знань, умінь і поведінкових відносин, що націлені на конкретну діяльність за певних умов.

Ключові компетентності (міжпредметні та надпредметні компетентності) – здатність людини здійснювати складні поліфункціональні, поліпредметні види діяльності, ефективно розв’язуючи актуальні індивідуальні та соціальні проблеми.

Загальногалузеві компетентності – компетентності, які формуються учнем упродовж засвоєння змісту певної освітньої галузі в усіх класах школи і які відбиваються в умінні застосовувати знання на практиці у рамках культурно доцільної діяльності для розв’язку індивідуальних та соціальних проблем.  

Предметні компетентності – складова загальногалузевих компетентностей, яка стосується конкретного предмета.

Алгоритм формування компетентностей

Ø Знання

Ø Здібності

Ø Уміння

     Ø Досвід

     Ø Компетентність

Реалізація компетентнісного підходу на уроках хімії та біології залежить в першу чергу від ролі учителя в освітньому процесі, адже саме він  сприяє розвитку самостійності та креативності учнів, координує діяльнісний характер навчання, вибір засобів для досягнення поставленої мети, створення умов для здобуття досвіду та організацію  їх результативної роботи.

 Активізація пізнавальної діяльності учнів на уроках біології та хімії з  використанням інтерактивних технологій

Актуальність даної теми обумовлена необхідністю удосконалення та підвищення пізнавальної діяльності учнів. Необхідно навчити дитину критично мислити, вирішувати складні проблеми шляхом аналізу обставин і відповідної інформації, зважувати і враховувати альтернативні думки, приймати виважені рішення, дискутувати, спілкуватися з іншими людьми .
Об'єктом  дослідження є інтерактивні форми і методи навчання біології та хімії  у цілісному педагогічному процесі.
        Предметом дослідження - процес використання інтерактивних методик при викладанні біології та хімії.
     Гіпотеза дослідження сформована відповідно до об’єкту і предмету дослідження - розвиток учнів буде здійснюватися більш ефективно з використанням інтерактивного методу навчання, якщо:
- Педагог буде розуміти значимість їх використання, володіти технологією включення інтерактивних  методів навчання в педагогічний процес і забезпечувати керівництво ними.
Завдання дослідження:
- Проаналізувати теорію і методику  використання інтерактивних форм  в урочній і позаурочній системі навчання;                          
- Визначити умови підвищення ефективності розвитку учнів за допомогою використання сучасних інтерактивних методик;
- Показати практичне застосування  технології інтерактивного навчання;
Інтерактивне навчання – це така форма пізнавальної діяльності, яка створює комфортні умови для навчання учня. Учень відчуває свою необхідність, розвиває свої здібності і таланти, набуває впевненості, може розкрити свої здібності й продемонструвати знання з предмету, виробляє навички спільної роботи в групі, колективі, формує комунікативні компетентності.
Суть інтерактивного навчання: полягає в тому, що навчальний процес відбувається за постійної, активної взаємодії усіх учнів. Це спів навчання, взаємонавчання (колективне, групове, навчання у співпраці).

Інтерактивні вправи для перевірки знань з хімії для учнів 

Перевірте, чи знаєте ви позначення хімічних елементів?!
http://LearningApps.org/view1665480
http://LearningApps.org/view1157687
http://LearningApps.org/view1252853
http://LearningApps.org/view1952030
http://LearningApps.org/view49999
http://LearningApps.org/view1268120

Чи знаєте ви назву хімічного посуду, правила безпеки у кабінеті хімії? Давайте перевіримо!
http://LearningApps.org/1253400
http://learningapps.org/67596
http://LearningApps.org/1704291


Чи можете ви відрізнити чисті речовини від сумішей? Зараз спробуємо!
http://LearningApps.org/1666080
http://LearningApps.org/1123232
http://LearningApps.org/1139271
http://LearningApps.org/1249202


А як ви знаєте основні поняття хімії? Перевіримо?
http://learningapps.org/78741
http://LearningApps.org/1251206


Чим відрізняються прості речовини від складних? Давайте перевіримо ваші знання!
http://LearningApps.org/1175634
http://LearningApps.org/1665537
http://LearningApps.org/1666512


Чи можеш ти метали відрізнити від неметалів? Спробуй!
http://LearningApps.org/1268300


Як відрізнити хімічні явища від фізичних. Спробуйте це зробити самостійно.
http://LearningApps.org/1250777
http://learningapps.org/110699
http://LearningApps.org/1460060


Як потрібно досліджувати фізичні властивості речовин? Спробуємо це зробити самотужки!
http://LearningApps.org/1666113
http://LearningApps.org/1665830


Тема: Класифікація неорганічних сполук
http://LearningApps.org/view1220308
http://LearningApps.org/view1261255
http://LearningApps.org/view1262649
http://LearningApps.org/view1202947
http://LearningApps.org/view1506185
http://LearningApps.org/view1261241

Тема: класифікація оксидів
http://LearningApps.org/1460183

Тема: Властивості основних класів неорганічних сполук
http://LearningApps.org/1261306
http://LearningApps.org/1264840

Тема: Кислоти. Назви, властивості
http://LearningApps.org/1463965

Підсумкова вікторина
http://LearningApps.org/1475554

Тема: Періодична система хімічних елементів
http://LearningApps.org/1264041
http://LearningApps.org/1263846

Тема: Електронна конфігурація атома

Інтерактивні завдання учням з біології

Біологія - наука цікава та захоплюча. Наскільки ви уважні на уроці, чи сумлінно виконуєте домашнє завдання та розумієте матеріал, який розповідає вчитель?! Це легко перевірити. Перевірте рівень своїх знань з даного предмету за допомогою наступних інтерактивних вправ. І вам стане зрозуміло, що ви знаєте досконало, а що слід і повторити. Бажаю успіхів!
Тема: Клітина - одиниця живого.  Історія вивчення клітини. Лупа. Мікроскоп
http://LearningApps.org/view1702517 
Тема: Будова рослинної та тваринної клітини
http://LearningApps.org/view1135497
http://LearningApps.org/view1692593
http://LearningApps.org/view1856718
http://LearningApps.org/view1692573
Тема: Амеба,   інфузорія - одноклітинні твариноподібні організми (середовища існування, процеси життєдіяльності, будова, роль у природі). 
ТемаЕвглена зелена. Хламідомонада, хлорела – одноклітинні водорості (середовища існування, процеси життєдіяльності, будова, роль у природі)
http://LearningApps.org/view2034881
http://LearningApps.org/view2035909
Тема: Бактерії – найменші одноклітинні організми. Будова, поширення, розмноження бактерій
http://LearningApps.org/view1523886
http://LearningApps.org/view1523797
Тема: органи рослини
http://LearningApps.org/view1367129
http://LearningApps.org/view1089774
Тема: Тканини рослин
http://LearningApps.org/view417779







Немає коментарів:

Дописати коментар